Malperek bê sansûr e, hay ji xwe hebin!

info@lotikxane.com

 

 

 

 

Hemo Rûto

Hemo_Ruto@hotmail.com
 

Nasnameya jor û jêr


Tê gotin ku yekî miftî di cehenemê de bûye lê devê miftî ji ken nedihat ser hev û hey firqefirka wî bû dikeniya. Yek li halê miftî dinere, þaþ dimîne û ji miftî dipirse: Miftî beg ev cçi halê te ye, tu di nava agir de yî, qiceqica te ye , tu diþewitî lê tu her dikenî jî, canê te neþewitî, tu li ber xwe nekevî jî, ma tu qet þerm nakî, tu wisa dikenî?
Miftî dibeje: Ez bi halê qadî dikenim, ma tu navînî, ev di binya min re ye. Vêca mesela me kurdan û tirkan e, ew di cehenemê de bin jî ew bi halê me dikenin û henekê xwe bi me dikin. Her kî ji wan re çi bêje ne xema wan e, ne ruyê wan diêþe, ne jî li ber xwe dikevin. Nasnameya wan jî xuya ye. Hem dîrokî hem jî îro, gava mirov li nasnameya wan binere, li gora ku ew qebûl dikin, pê ser bilind dibin, bingehê nasnameya wan li ser sê stûnan ava bûye. 1- Ew xwe wek cewrên dêlegurekê qebûl dikin, divên ku ew ji wê peyda bûne û heta nuha mane. 2- Ew xwe wek neviyên Mistoyê kor qebûl dikin û loma jî navê wî kirine Ataturk (kalê tirkan). Jixwe eþkere ye ku Mistoyê kor li kerxaneya Selanîkê hatiye dinyê, ne bav ne dê xuya ye yanî yekî bêjî ye û tirk jî neviyên yekî bejî ne. 3- Ew kesên dewþîrme an bi kurdî jibo xwarina tev hev mirov dibêje doþirme ne. Lê bi kurdî jibo cewrên ji kûcikan an dêleguran û dola tajîya re, mirov dibêje toltajî. Yanî ew tirkên mayî en doþirme jî toltajî ne.Eger mirov bi ferhengî bi kurdî binivîse; Nasnameya tirk: Cewrên dêlegurê, neviyên yekî bêjî, toltajî. Gelo mirov dê karibe çi navî li wan kurdan bike ên ku divên bila nasnameya me di binya vê nasnameya tirkan re be?
Yanî dibêjin bila nasnameya tirkan an tirkiyeyî a ser be a me jî a jêr be.

 

KÛÇIK TENÊ JI ZIMANÊ TIRKAN FAHM DIKIN!
Li gora nûçeyan piþtî ku tirkî nehiþt Emerikî wargeha xwe a leþkerî a li Incirlikê *bajarekî tirkî* li dijî rejima Sedam û di þerê Iraqê de bi kar bînin, Emerikîyan fahm kiriye ku hew kûçik ji zimanê tirkan fahm dikin. Ji wê rojê de ew efserên tirkan ku diçin û tên Wargehê ji aliyên kûçikan ve tên pêþwazî kirin lê jibo ew efserên tirkan dev li kûçikan nekin, pêþî nobedarên Emerîkî dest û lingên efserên tirkan dixin qeydan, wan li erdê rast dikin paþê kûçikan bera wan didin. Kûçik jî bi kefxweþî û eþq xerhatinê li birayên xwe ên tirk dikin, wan bîhn dikin, bi zimanên xwe wan dialêsin. Lê di nava van pêþwaziyan de wê rojê pêþwaziyeke evînî pêk hatiye û bûye sebebê nexweþî û dijîtiyê di navbera Hêzên Emerîkî ên mirovperwer û eskerên tirk ên cewrên asenayê de. Nêregurekî bi navê Ferih Dinçer (pîlot binbaþi) û dêlegura xwe çûne wargehê. Nobetdarên Emerîkî ew ji erebê daxistine dest û lingên wan girêdane, paþê kûçik çûye xêrhatinî li wan kiriye lê kûçik û dêlegur li hev germ bûne, xuya ye kûçik bêhna gonê wê hilanî ye û evîna xwe jê re eþkere
kiriye.Lê nobetdarên Emerîkî bûne asteng û nehiþtine kûçik û dêlegur bi miradê xwe þa bivin, neheqî li kûçik kirine. Li ser vê bûyerê Ferih Dinçer jibo dêlegura wî ji dest neçe, dev ji karê xwe berda ye, edî hew karê leþkerî ê tirkî dike. Û Emerîkiyan jî ew nobetdar ceza kirine jiber wê kirina wî a ne camêrî ku nehiþtiye kûçik û dêlegur bi hev re kêf û eþqê bikin. Emerîkiyan ew nobetdar ji wargehê þandine Emerika.

 

Gerard Depardieu xwe di çiravê da.

Li gora derewên rojnamên tirkan lîstikvanê Fransî ê bi navûdeng çûye tirkî û xwe di nava
çirav û heriyê daye. Wek ku çirav û xweliya dewletên Ewrûpa û welatên din têra wî nedikir,
çûye li wir tatîla xwe derbas kiriye. De xwedê wî bi rehma xwe þa bike. Jixwe em newêrin
behs bikin. Wek hûn zanin gelek Kurdên me, ji Ewrûpa gav û seet diçin turkî tatîlê, bi
xwelî û çirava wan þa dibin.Dilxweþ dibin.

Ahmet Altan, þermokê bi tenê

 Ahmet Altan nivîskarê tirk ji ber tirkbûna xwe û welatê xwe þerm dike û
gazinan dike, feqîro jibo ku yekî bi tenê ye, tirkekî din wek wî tune ye
tirkekî þerm bike nîne bê bersîv dimîne. Gunehê min pê hat, xwedê
gurên serê çiyan nexe halê wî. Gelek pirsan dike, min xwest bersîva çend
pirsên wî bidim.
A.A: "Ma turkbûn ji welatê xwe þermkirin e ?"
H.R: Na. Turkbûn bi dagirkirin û talankirina welatên din serbilindî ye.
Turkbûn bi qirkirin û kûþtina  kesên ne turk serbilindî ye.
A.A: "Welatekî wisa dadgirên wan ji aliyê leþker ve bên biçûk kirin heye?"
H.R: Erê, Turkiye heye, jiber ku dadgir û hakimên wê qatil in. Karê wan
ew e ku kesên azadîxwaz, mirovperwer û demokrat bavêjin zîndanan.
A.A: "Ev welat dikare bi xwe ser bilind be?"
H.R: Erê, bi qetlîam, talan û barbariya xwe a sedsalan serbilind e.
A.A: "Parastina vê sazûmaniyê bi rastîn serbilindiya netewî ye?"
H.R: Erê, hem serbilindî hem jî hebûna wê ye. Hebûna dewleta Turko li ser
hovîtiya selanik ava bûye, bê wê hovîtiyê nikare rojekê bijî.
A.A: "Ev der welatekî  * yekdu bobeyan* e?"
H.R: Erê, ew welat li ser gelek boybeyên ku zarok, kal, pîr û belengaz kuþtin ava bûye.
Bi *yekdu bombeyan* li ser lingan dimîne û ew ê bi *yekdu bombeyan* ên rastîn jî biceheme.
A.A: "Ez nizanim *neteweperwerên* me Turkiyeke çawa xeyal dikin lê turkbûna di aqilê min de ne ev e."
H.R: Birêz A.A xeyalên xwe dixe situyê *neteweperwerên* xwe, *neteweperwerên* wî rastiyê dijîn,
rastiya wan ew e lê A.A bi xeyalan dijî, turkbûna rastîn hovîtî ye. A di aqilê A.A de ne turkbûn e.
A.A: "Ez bawer dikim ku Turk jî dikarin bibin xwedî rûmet."
H.R:Qet na, heta dewleta Turkî hilneweþe, ji hev nekeve ne mumkun e.
Turk ne insanên rûmet û hurmetê ne, rengê nasnama wan hovîtî ye.
A.A: "Ez bêriya Turkiyeke bêbombe û bi edalet dikim."
H.R: Ne mumkun e, eger tu A.A bêriya welatekî bêbombe û bi edalet dikî, divê turkî
hilweþe, biceheme ji nava mirovahiyê rabe, heta turkî nekeve sergo li wî erdî
ne edalet peyda dibe ne jî dengê bomban qut dibe.
A.A: "Wer xuya ye heta ew bêrîkirina min pêk bê, ez ê bi gelek turkan re þerm bikim..."
H.R: Xuya ye hesabê A.A gelekî qels e, heta tiliyên destekî nikare bijimêre an jibo dilê xwe
xweþ bike ango feqîro xwe nekuje, gotiye bi gelek tirkan re ez ê þerm bikim. Ew gelekên wî
5-10 kesan derbas nake lê dibe mirov jibo tirkan wek gelek qebûl bike.
Çi bextiyarî ku ez ne tirk im! Lê ez hezar carî bêtir ji A.A ji wan kurdên ku xwe dikin tirk an tirkiyeyî
þerm dikim.
 

 Naci Kutlay verþiya!


Wek hûn zanin, Nacî ji roja ku li nexweþxana Mêrdîn dest bi kar kir, wî li þûna doktoriyê xwîna kurdan mêt û situyê xwe pê qalin kir, rojekê jî piþtgiriya kurdan nekir. Kurdekî ku çûbe nexweþxanê û Nacî jê bertîl nexwaribe tune. Jixwe berî bi çend salan gava ew vegeriya Tirkî derdê wî ê herî mezin ew bû ku ew têkeve Meclîsa Tirkî yanî hovxana herî wahþ li rojhilata navîn. Ji wê rojê de dest pê kiriye û di dijminatiya kurdan de qayiþê bi hovên meclisê re dikþîne jibo ciyekî ji xwe re peyda bike li wir. Îja nuha dest pê kiriye û vedirþe, peþkên verþiya xwe a genî jî davêje þehîd û serokên kurdan. Ji derewên xwe re jî gelek kurdên mirî û þehid dike þahid. Xuya ye wî digot belkî Þakirê Xido jî miriye an ew ê dengê xwe neke, ew jî kiriye þahidê derewên xwe. Her ku yekî wisa wek Nacî derew bikira û yekî wek Þakirjî bi pozê wî ê naþewite bigirta û bifirkanda û bifirkanda û bifirkanda, wê barê kurdan çi sivik biba.Nacî dibêje ku Qanadê Kurdo û Þakirê Xido raportaj bi Barzaniyê nemir re kirine û di riya teze de weþandine.
Þakirê Xido: "Derew e. ...Min tiþtekî usa negotîye û hejmarên rojnama Rîya Teze yên wê demê henin, kî dixwaze dikare binêre."
Nacî; Þakirê Xido gotiye ku Barzanî hatiye gundên ermenistanê.
Þ.X: "Derew e. Min tiþtê usa negotîye û nikarî bû bigota."
Nacî: Þakir dike þahidê xwe ku Þakirli Moskova û gundên yezîdiyan bi Barzaniyê nemir re vexwarina bi alkohol vexwarine.
Þ.X: "Dereweke ecêb e!! Min tu cara tevî Barzanîyê nemir nan nexwarîye, me li Moskovayê hev nedîtîye.
Cara yekemîn ez sala 1959’an çûme Moskovayê, Barzanî di sala 1958 meha 9’an da vedigere Iraqê… Bila xwendevan tê bighîjin, tê derxînin xudanê vê nivîsarê avê ser aþê kê dikin."
Mahmud Önder: "Dr. Nacî Kutlay wekî din di pirtukê de dibêje, piþtî ku ew bi 49 an re hatiye girtin, tiþtên bi Elî Qazî re axivîne, çûne ku û kê naskirine, bi hemû belge û wêneyên bi Elî Qazî re kiþandine, li dadgehê weke delîl derxistine pêþiya wan."
Xuya ye li vir jî Nacî dixwaze gûyê xwe têxe bin dawa hinekî din. Wî bi xwe ew belge û wêne dane dewleta tirk îja divê Elî Qazî kiriye. Elî Qazî jî sax e mirî ye nizanim lê hindik maye ji Dr beg re, wê arþîvên dewleta tirko jî wek ên Sedam vebin wê gavê ew belge dê li ser kaxetê di kormê de werin ber Nacî û ew jî dê wan bialêse.
Ya rebî tu belayekê nine serê Nacî heta wê rojê! Ku kurd bi halê wî ê wê rojê þa bibin.

 

EV ÇI HÊVÎ Û ÞÎRET IN, DR. FELAT DILGEÞ!


Felat Dilgeþ di Þolîkurdê (Netkurdê) de li ser germbûna þer di rojhilata navîn de, teþxîs û tahlîlên rast kirine. Lê ka em binerin bê wî çi derman dane. FD: "Hêvîdarim ku Tirk hesabê
xwe baþ bikin û xwe li kelemekî nexin. Di êrîþek weha de, bibê nebê Baþûr û Bakûr dibe yek û qertê Kurdistanek yekbûyî jî li ser masa dîplomasiyê cihê xwe distîne. Bes vê carê Kurd jî li dora masê ne, hem jî bi nûnerên xwe yên rastîn"
De kirasê xwe meçirînin ha! Jixwe hêviyên Dr Felat vala ne. Tirk di çala gû werbûne û heta ser çavên wan hatiye seyandin,
ber xwe navînin, ew ê hem xwe li keleman hem jî li singan bixin. Ez fahm nakin jibo çi Felat ji vê ditirse. Hesab, bi rastî wê bêtir bi navê Felat Dilgeþ ketiba, eger wî gotiba; Kurdino
hesabê xwe baþ bikin, rojek berî rojekê xwe ji þer e amade bikin û roja þerê serxwebûn û yekbûna Kurdistanê nêzîk e. Piþtî vî þerî ne tenê bakur û baþûr, herweha rojava û rojhilat jî, tevahiya Kurdistanê wê bibe yek û Kurdistaneke serbixwe wê ava bibe
.Xuya ye ev ne Doktorê însanan e, Beytar (doktorê heywanan) e. Loma þîret û hêviyan jibo heywanan yanî jibo tirkan dike an na wî dê jibo insanan ango jibo kurdan kiriba. Mala xwedê ava be ku vê carê nûnerên kurdan ên bi rastîn wê li ser maseya dîplomasîyê bin eger hin kesên wek Dr beg bana, wan ê li ser maseyê jî derman ji tirkan re gotibana.

DEMOKRATÊ BI ÞAÞIK Û SOFIYA ÇÎPRÛT

Hemo Rûto

Gava rexne li LOTIKXANÊ tên kirin, ez jî hem wek xwendevanekî
    Lotikxanê hem jî wek lotikvanekî wê, dixwazin fikira xwe bi çend
    gotinan bînim zimên. Ji jimara xwendevanên LOTIKXANÊ baþ
    eþkere dibe ku hewcedariya kurdan bi malpereke wisa heye. Û
   diyar dibe ku LOTIKXANE karekî baþ dike, bersîva daxwaza kurdan
   dide. Helbet ne mimkun e ku hertiþtê LOTIKXANÊ li gora dilê her kesî
   be û mafê her kesî heye ku rexneyan lê bike û mafê min jî heye ku fikira
   xwe bêjim bi îzna hin kesan be. Helbet dibe hinek rexne di cî de bin, dibe
  bibe alîkarî jibo Lotikxanê lê ez ê li vir bêtir li ser rexneyên ne di cî de , ên ji mejiyê
   kevneperestiya rojhilata navîn û civata me tên bisekinim. Helbet eger
   sofiyekî durû rexneyan li LOTIKXANÊ bike, ez ê qet hewcedariya  bersîvdanê nekim
   lê gava rexne li ser navê azadîxwazî, demokratî, parastina mafê mirovan ,
   parastina azadiya jinan, parastina mafê fikirê... uwd  dibe , divê mirov
   bêdeng nemîne.
              Hin kes jî xuyaye nikarin rastî û henekan ji hev derxin, her tiþtê
   tê nivîsîn wek rastîyê qebûl dikin. û wek ku heqaret li wan hatibe kirin, xwe
   aciz dikin. Ev rexne çend cûre ne.
   1.   Li ser bêsînorî , bêehlakî: Hin kes rexneyan dikin ku LOTIKXANE
  bi hin nivîs, karîkator û resimên xwe sinoran derbas dike, bêehlaqiyê
  dike. Hûn behsa kîjan sinor û ehlaqî dikin? Ehlaqê hovîtî û kevneperestiyê
be, li ser wî navî bikin, na eger ehlaq û sînorên þaristaniyê be, xuya ye
LOTIKXANE li ku derdikeve, hûn dikarin giliyê LOTIKXANÊ li ba dezgehên
çavdêriyê bikin, jixwe eger sûcekî LOTIKXANÊ di vî warî de hebe, dê ev
dezgeh LOTIKXANÊ bigrin û em ê jê xelas bin. Lê bi rastî hîn LOTIKXANÊ
sinorên civata kurdan a gundan jî derbas nekiriye. Tiþtên li LOTIKXANÊ
derdikevin bi rihetî li nava gundên kurdan jî dikarin bên gotin. Hin demokratên
bi þaþik û sofiyên çîprût dixwazin demokrasiya Hitler û Stalîn bi rê ve bibin,
sînorên wan jibo kurdan bînin û xwe ji LOTIKXANÊ aciz dikin.
2. Rexneyên li ser seks , þehwet û bêjeyên tên bi kar anîn: Ev jî qet ne rast in.
Li nava civata kurdan hem rojane hem jî di çîrok, helbest , kilamên ..... kurdan de
ji LOTIKXANÊ eþkeretir tê gotin. Di LOTIKXANÊ de min nedîtiye quz, kîr, niyan...
hatiye nivîsandin. *bila bibe cara pêþîn, hevî dikim LOTIKXANE sersûr nake*
Lê kurd gelekî bi rihetî karin van bêjeyan bi kar bînin gava wezina wê bê. Nimûne:
Ji kîrê lawê min ve, ma bû niyana Doþo?......
* Lê go ez te dibînim ez weke beranim....* Ev li nava civata kurd, li þahiyan wek kilam
bi rihetî tên gotin û her kes li ber lotikan davêjin.
3. Li ser bêrûmetkirina jinan: Hin kes li ser navê parastina azadiya jinan dixwazin ne tenê
fikirê herweha hisan jî qedexe bikin. Rexne dikin ku hin nivîskarên mêr jinan wek malê
seksê bi kar tînin.De ka ez hinekî bidim lotikan. Wey qurbanê ma te negot em bivin
çi ? Çi bikin? Em mêr dilê xwe bibijînin hev? Em mêr  hev wek malê seksê bi kar bînin?
An wek ava bin kayê, em bi dizî bikin, bi dizî dilê xwe bibijînin we lê bila kes pê nizanibe?
Em mêr li tevahiya jinan wek ku ew diya me ne binerin? Bi xwestina azadiya jinan
mebesta we ew e ku dilbijîna nava mêr û jinan tune be? Hûn dê çi xweliyê li serê xwe
bikin wê gavê?   Eger hûn ji bin tesîra ruhê koletiyê derketibana, we jî dê bi rihetî
li LOTIKXANÊ daba lotikan û behsa dilbijîna mêran an jinan kiriba . Kîjan azadî,
kijan civata modern dikare seksizmê qedexe bike? Sinorên vê jî di qanûnên welatên
modern de eþkere ne. LOTIKXANÊ li ku ev sînor derbas kirine? Xuya ye di vî
warî de jî demokratên bi þaþik û sofiyên çîprût hem fikirin. Lê demokratên bi þaþik
jibo kirinê *niyanê* mirovan dikujin, eger sofiyên çîprût karibin ew dê mirovan
jibo dilbijandin û henekan bikujin.  De xwedê alîkarê we be û
xwedê alikarê LOTIKXANÊ be jî.